Slovník pojmů – obsahuje vysvětlení 31 pojmů

Vyhledat pojem Vložit pojem

Vyhledat pojem

Vyhledat pojem

Vyberte počáteční písmeno pojmu:

A B C D E F G H CH I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

V

Vláknina

Je základní živinou, která má být obsažena v našem každodenním jídelníčku. Má vliv na látkovou přeměnu cukrů, omezuje styk střevní sliznice s toxickými látkami, které vznikají při trávení. Dělíme ji na rozpustnou a nerozpustnou. Všechny rostliny obsahují oba typy, jejich poměr může být však různý. Oba typy vlákniny jsou pro naše zdraví důležité. Nerozpustná vláknina je hrubá hmota, která sice není rozpustná ve vodě, ale dobře ji dokáže absorbovat. Patří mezi ní celulóza (ovoce, zelenina, slupky obilných zrn), lignin (houby). Dobrými zdroji jsou také pšeničné otruby, rýžové a kukuřičné otruby, ořechy, semena a celozrnná jídla. Nerozpustná vláknina pomáhá v prevenci střevních obtíží - snižuje tlak ve střevech při zvýšení rychlosti průchodu potravy, v prevenci zácpy - zvětšuje a změkčuje stolici a stimuluje střevní svalstvo, čímž zmírňuje zácpu, v prevenci rakoviny střev - zvyšuje rychlost průchodu potravy a tím zmenšuje čas, po který se škodlivé látky mohou \"zabydlovat\" ve střevech, navíc tyto látky váže na sebe, zmírňuje hemoroidy. Rozpustná vláknina je lepkavá hmota, která se rozpouští za působení bakterií v tlustém střevě. Řadí se mezi ní hemicelulóza (otruby, slupky obilných zrn), pektin (slupky některého ovoce, např. jablek a hrušek a luštěniny - fazole, hrášek). Dalšími dobrými zdroji rozpustné vlákniny jsou např. ječmen, psyllium, sojové mléko a sojové produkty. Snižuje hladinu krevního cholesterolu a snižuje absorpci cholesterolu z potravy, snižuje kyselost žaludku a zpomaluje jeho vyprazdňování - tím se cukry obsažené v jídle dostávají do střeva pomaleji a hladina krevního cukru se zvyšuje pozvolna.



Fórum zdravé výživy