Potvrzeno: Středomořská strava snižuje riziko infarktu a mrtvice

25.03.2013

Tradiční středomořská strava je typická vysokým příjmem olivového oleje, ovoce, ořechů, zeleniny, cereálií, přiměřeným příjmem ryb a drůbeže a nízkou konzumací mléčných výrobků, červeného masa, uzenin a masných výrobků a sladkostí. Víno obyvatelé jižních zemí pijí společně s jídlem.

Příznivci středomořského jídelníčku mají nyní v zádech rozsáhlou studii, vedenou dle nejpřísnějších vědeckých kritérií, jejíž výsledky vyšly v jednom z nejprestižnějších mezinárodních odborných časopisů.

Studie se jmenuje PREDIMED a zkoumala účinnost dvou typů středomořské stravy (jedné s extra-dávkami panenského olivového oleje a jedné se směsí ořechů). Jako kontrolní jídelníček u třetí skupiny osob sloužila běžná dieta s nízkým obsahem tuků. Studie se zúčastnilo celkem 7 447 osob, které měly vysoké riziko, že v budoucnu onemocní srdečním infarktem nebo mozkovou mrtvicí. Byly ve věku 55 - 80 let (57 % tvořily ženy). Účastníci studie absolvovali každé tři měsíce individuální i skupinové lekce o výživě a zdravém životním stylu a byl jim v rámci studie zdarma poskytován olivový olej/směs ořechů a kontrolní skupině drobné věcné dárky. Vědci téměř pět let sledovali, zda a u kolika osob ve studii za tuto dobu vznikne srdeční nebo mozková příhoda a kolik z nich na tuto příhodu zemře.

Ukázalo se jednak to, že středomořská strava pacientům zřejmě zachutnala, protože dobře spolupracovali a dodržovali pravidla této diety (kontrolní skupina na nízkotukové dietě měla naopak znatelné problémy tuto dietu dodržet tak dlouho). Srdeční nebo cévní příhoda během necelých pěti let postihla 109 osob v kontrolní skupině na dietě s nízkým obsahem tuku. Výrazně méně osob bylo postiženo těmito příhodami ve skupině na středomořské dietě s olivovým olejem; těch bylo 96. Ještě výraznější účinek byl u osob s přídavkem ořechů, kterých bylo pouze 83.

Na základě statistických zhodnocení autoři dospěli k závěru, že u osob s vysokým srdečně-cévním rizikem, které jedly středomořskou stravu s olivovým olejem a ořechy, došlo k významnému snížení výskytu velkých příhod jako je infarkt nebo mrtvice.

Mezi hlavní složky tradiční středomořské stravy, doporučované v studii PREDIMED, patří:

• Hojné používání olivového oleje na vaření a do dresinků.

• Zvýšená spotřeba ovoce, zeleniny, luštěnin a ryb.

• Snížení celkové spotřeby masa, bílé maso namísto červeného.

• Příprava domácích dresinků s rajčaty, česnekem, cibulí a s olivovým olejem pro zeleninové saláty, těstoviny, rýži.

• Co největší omezení konzumace másla, smetany, fast-food stravy, zákusků, pečiva a cukrem slazených nápojů.

• Umírněná konzumace červeného vína.

Zdá se tedy, že studie PREDIMED vyslala nám všem jednoznačnou zprávu: i v případě, že máme vysoké riziko vzniku srdečně-cévních příhod, na stravování podle tradiční středomořské kuchyně není nikdy pozdě. Může nám jen prospět, protože je schopné toto riziko významně snížit. Středomořská strava by se měla zabydlet i v ledničkách dosud zdravých jedinců bez rizika, protože je dobrou prevencí aterosklerózy.

Středomořská kuchyně je proslulá nejen svým příznivým vlivem na zdraví, který byl nyní i vědecky potvrzen, ale také svou jednoduchostí a používáním skromných, zpravidla lokálních a cenově dostupných surovin (rajčata, cibule, česnek, těstoviny, ovoce, bílé maso). Ani u nás by tyto suroviny neměly být problém, asi jedinou větší investici (od 100 Kč výše) tak pro našince představuje panenský, za studena lisovaný olivový olej. Pokud ale budeme váhavě převracet bankovky v ruce, měli bychom pomyslet na to, že skromná lahev zlatavého obsahu v sobě nejspíš skrývá "elixír mládí" a je přirozeným a stále ještě relativně levným protikladem nejrůznějším potravinovým doplňkům, které zaplavily náš trh se zdravím.

Další dobrá zpráva: středomořská strava vede k 52% snížení výskytu diabetu bez hubnutí

Studie PREDIMED se zabývala i tím, jak může středomořská strava ovlivnit výskyt cukrovky (diabetu). Po čtyřletém sledování byl výskyt diabetu 10,1 % (skupina středomořská strava s olivovým olejem), 11,0 % (skupina středomořská strava s ořechy) a 17,9 % (kontrolní skupina s nízkotukovou dietou). Při sloučení dvou středomořských diet ve srovnání s kontrolní skupinou byl výskyt diabetu snížen o 52 %.

"Obě středomořské diety vedly ke snížení výskytu diabetu o polovinu ve srovnání s nízkotukovou dietou. Ani v jedné sledované skupině nedošlo k podstatné změně tělesné hmotnosti. Právě posledně jmenovaný aspekt je velmi důležitý s ohledem na fakt, že hmotnostní redukce je pro většinu osob s nadváhou nebo obezitou dosažitelná velmi obtížně. Provedená studie ukazuje, že ačkoli poklesu hmotnosti nedosáhneme, můžeme přesto snížit riziko metabolických důsledků úpravou skladby jídelníčku. Základem vhodné diety ke snížení rizika diabetu, ale i kardiovaskulárních onemocnění, tedy nemusí být snížení příjmu kalorií, ale náhrada tuků olivovým olejem, konzumace ovoce, zeleniny a luštěnin, omezení spotřeby sacharidů, konzumace bílého masa a vynechání živočišných tuků jako je máslo a sádlo. Přínosná je též mírná konzumace alkoholu," komentoval výsledky diabetické podstudie doc. MUDr. Michal Vrablík, Ph.D. z III. Interní kliniky VFN v Praze, která se specializuje na poruchy metabolismu, diabetes a obezitu.

K tématu:

Vědci v létě loňského roku sestavili žebříček 14 potravin, které by neměly chybět v našem jídelníčku, protože jsou opravdovými životabudiči. A olivový olej je mezi nimi. Článek ZDE

Zajímá vás, jak správně vybírat, používat a skladovat olivový olej? Napoví vám článek publikovaný na partnerském webu Život a cukrovka -ZDE.

 

 

Použité odborné pojmy