Nahradí talíř potravinovou pyramidu?

22.06.2011

Američané se začali učit zdravé stravování pomocí „talíře\", tzv. MyPlate, který je jednodušší a srozumitelnější než známá potravinová pyramida. MyPlate vychází z aktuálních amerických dietních doporučení z roku 2010, podle nichž má každé denní jídlo tvořit z poloviny ovoce a zelenina, ze čtvrtiny obiloviny a z další čtvrtiny proteiny. Proteiny by měly být netučné, např. libové maso a aspoň polovina obilovin v porci jídla by měla být celozrnná. Součástí MyPlate je sklenice nízkotučného mléčného výrobku.

Seznam potravin, které lze považovat za „zdravé", se v zásadě nijak nemění proti tomu, co známe všichni, a jejich výčet je k dispozici na stránkách amerického ministerstva zemědělství, resp. jeho projektu MyPlate - http://www.choosemyplate.gov.
V rámci projektu byly formulovány i tři hlavní stravovací zásady:
1. Rovnováha příjmu energie (užívej si jídla, ale jez méně, vyhýbej se velkým porcím).
2. Potraviny, které je vhodné v jídelníčku posílit: ovoce a zelenina - polovina talíře, minimálně polovina obilovin z porce by měla být celozrnná, tučné mléčné výrobky vyměň za nízkotučné, jednoprocentní.
3. Potraviny, které je vhodné v jídelníčku snížit: slazené nápoje vyměň za čistou vodu, sleduj obsah sodíku v potravinách a vyber ty, kde je sodíku méně.



Použité odborné pojmy