Jak jíst a hýbat se, abych zhubnul(a)?

03.08.2010

Změna jídelníčku je často obtížná a je nutno ji provádět pozvolna. Doporučení diety musí být pro konkrétního člověka individuálně upraveno. Omezení jídelníčku by nemělo být příliš přísné.
Základní metody redukce energetického příjmu: snížit energetickou vydatnost jídel a nápojů, zmenšit velikost porcí (porce by se měla vejít na dlaň vlastní ruky), denně 3-4 porce jídla (nejíst mezi jídly), pravidelně snídat, nejíst v noci, zabránit obdobím přejídání a ztráty kontroly nad příjmem potravy. Snížení energetické vydatnosti potravin lze docílit snížením obsahu tuku a koncentrovaných sacharidů (cukrů), zvýšením obsahu vlákniny a vody, takto lze upravit i tradiční recepty.
Celkový pokles energetického příjmu by měl představovat 15-30 % ve srovnání s energetickým příjmem obézní osoby, která je váhově stabilní.
Obvyklé snížení obsahu energie v redukční dietě ve srovnání s energetickým výdejem je 2.000-2.500 kJ/den. U žen ve věku 40 let se sedavým způsobem života s energetickým výdejem 8500 kJ/den je tedy vhodná redukční dieta s obsahem energie 6000-6500kJ/den. Velmi přísné nízkoenergetické diety s obsahem méně než 3500kJ/den se podávají pouze pod lékařskou kontrolou u pacientů s těžší obezitou.
Pohybová aktivita spojená s nízkoenergetickým stravovacím režimem zvyšuje úbytek tukové hmoty a snižuje úbytek aktivní tělesné hmoty ve srovnání s dietním režimem samotným. V současné době je při léčbě obezity doporučována aktivita aerobního typu nezatěžující nosné klouby (chůze, jízda na kole, plavání), ale příznivý vliv na složky metabolického syndromu má i trénink silově dynamického typu (různé druhy aerobiku, plavání, vybraná bojová umění).

Více o obezitě a hubnutí na www.stob.cz

Použité odborné pojmy